Miejsce koncertu – jazz club „Hipnoza”, dla którego występ londyńskiego duetu miał być pierwszym sprawdzianem po trwającym prawie miesiąc remoncie. Cóż…pozostaje tylko westchnąć i zapytać: dlaczego nie ma takiego miejsca w Krakowie? Stosunkowo duża przestrzeń, porządny dancefloor, kilka stolików ze stylowymi fotelami, stojącymi lampami, na końcu sali mała scena – urządzone bez przesady, wnętrze nieprzeładowane, niepretensjonalne, bez sztucznych stylizacji, a z przyjemnym klimatem. Klub zarówno koncertowy w charakterze, jak i taki, gdzie można po prostu posiedzieć i porozmawiać. Do pozazdroszczenia.

Mount Kimbie, czyli Dominic Maker i Kai Campos, to duet, który powstał zaledwie trzy lata temu w Londynie. Krakowska publiczność miała okazję posłuchać ich na ubiegłorocznej edycji festiwalu Unsound w cyklu Bass Mutations, pokazującym nowe zjawiska i swoiste „hybrydy” muzyczne wyrosłe z dubstepu – gatunku muzycznego, który narodził się w południowej części Londynu pod koniec lat 90.
Muzyka tworzona przez Mount Kimbie, klasyfikowana jako ambient, opiera się na samplach, loopach, field recordingu i szeregu pomniejszych przetworzonych dźwięków, szumów, które na żywo, połączone z brzmieniem instrumentów muzycznych, tworzą niezwykłą mieszankę.

Do chwili obecnej londyńczycy mają na swoim koncie tylko jednego longplaya – jest nim wydany w 2010 roku album „Crooks & Lovers” (Hotflush Recordings), który znalazł się w ponad 30 zestawieniach na najlepszego LP 2010 roku (m.in. w zestawieniu przygotowanym przez prestiżowy New Musical Express). Ponadto do dorobku zespołu należy jeszcze dołożyć cztery EP-ki i szereg remiksów, m.in. utworu bardziej znanego szerszemu gronu odbiorców, zespołu XX „Basic Space”.

Jak większość artystów związanych ze współczesną muzyką elektroniczną, Dominic Maker i Kai Campos wystąpili w Mary Anne Hobbs Experimental Show (emisja programu z ich udziałem miała miejsce 26 listopada 2008 roku, Mount Kimbie vs Hot City) w BBC 1. Mary Anne Hobbs, brytyjska DJ-ka i dziennikarka muzyczna, jest odpowiedzialna za eksplorowanie szeroko rozumianej muzyki elektronicznej. Bywa porównywana do legendarnego Johna Peela, również dziennikarza stacji radiowej BBC 1, który od 1967 roku regularnie prowadził swoje programy muzyczne – „Peel sessions” i „Festive fifty”. Odkrywając przed swoimi słuchaczami kolejne gatunki muzyczne, przychylnym okiem spoglądał także na dubstep. Mary Anne Hobbs zaczynała w 1997 roku programem The Breezeblock; w 2006 roku nazwa została zmieniona na Mary Anne Hobbs Experimental. Ponadto prowadziła program „Dubstep Warz.” W tegorocznej edycji festiwalu Tauron Nowa Muzyka była odpowiedzialna za sobotni line up jednej ze scen.

Tego wieczoru w „Hipnozie” katowicka publiczność od pierwszych minut koncertu niczym w transie dała się ponieść magii londyńskiego duetu, który pozwolił widowni zatracić się i ponieść muzyce. Hipnotyzujące dźwięki, w których można się było zanurzyć i rozsmakować, nie były efektem „pracy” dwóch gości stojących bezczynnie za ekranami swoich Macbooków, wprost przeciwnie – trzeba było widzieć wysiłek i ogromne zaangażowanie Dominic Maker’a i Kai Campos’a, by ten koncert zapadł głęboko w pamięci i uchu odbiorców. Zadanie zakończone powodzeniem, pozostaje tylko żałować, że koncert trwał jedynie godzinę…



Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2011
25-28 sierpnia 2011, Katowice


Koncert odbył się 28 sierpnia w ramach afterparty


PRZECZYTAJ TAKŻE RELACJĘ Z FESTIWALU TAURON NOWA MUZYKA >>