Jednym z bohaterów zakończonej niedawno dziesiątej, jubileuszowej edycji łódzkiego festiwalu Soundedit był Andrzej Korzyński. Został nagrodzony statuetką „Człowieka ze Złotym Uchem” za wybitne dokonania w dziedzinie produkcji muzycznej. Przy tej okazji swoją premierę miała również specjalnie przygotowana winylowa płyta z niepublikowanymi wcześniej utworami kompozytora oraz dwoma remixami w wykonaniu współczesnych przedstawicieli rodzimej muzyki elektronicznej, Das Komplex oraz Hatti Vatti.
Myśląc o twórczości Andrzeja Korzyńskiego pewnie pierwszym skojarzeniem wielu osób jest muzyka, którą skomponował do filmów o przygodach Pana Kleksa. Należy jednak pamiętać, że dorobek pana Andrzeja jest znacznie szerszy - to jego muzykę usłyszymy w takich filmach jak „Człowiek z marmuru”, „Człowiek z żelaza” czy „Panna Nikt”. Na swoim koncie ma również wieloletnią współpracę z Andrzejem Żuławskim, dla którego stworzył muzyczną oprawę do m.in. „Trzeciej części nocy”, „Na srebrnym globie” i „Wierności”.
Wspólnie z Piotrem Fronczewskim stworzył pastiszową postać „Franka Kimono”, dla którego pod pseudonimem napisał muzykę i teksty. Jego charakterystyczne brzmienie i bogate aranżacje stały się symbolem rodzimej muzyki filmowej drugiej połowy ubiegłego wieku.
Na stronie „A” okazjonalnego winyla znalazło się pięć nieznanych dotąd instrumentalnych utworów kompozytora. Pierwszy z nich, „Ocalenie” , przywodzi na myśl klimat rodzimych kryminałów z końcówki ubiegłego wieku. Po nim spokojniejsze „Okrągły tydzień” z wyraźnym pulsującym motywem przewodnim oraz leniwie snujący się, wręcz sielankowy „Ich will nach hause”. Prawdziwymi perełkami pierwszej strony są: rytmiczny „Akwen eldorado” o mocno syntezatorowym charakterze i wpadającym w ucho saksofonowym motywie oraz melodyjny i pięknie zaaranżowany „Na zawsze twoja dziewczyna”. Na drugiej stronie krążka znajdziemy dwa ciekawe, współczesne remixy. Pierwszy z nich to klubowa, transowa wersja wspomnianego „Na zawsze twoja dziewczyna” w wykonaniu Das Komplex. Z jednej strony odbiega on dość mocno od oryginału, za to ukazuje ten utwór w całkiem nowej, autorskiej formie, która może się sprawdzić na niejednym parkiecie. Drugi z nich, „Okrągły tydzień” w wersji Hatti Vatti zaskakuje miękkim, przestrzennym brzmieniem o onirycznym klimacie. Obydwa remixy na tle oryginałów prezentują się znakomicie, tworząc pomost pomiędzy klasycznymi utworami kompozytora a współczesnością, w której Andrzej Korzyński ma już swoje zasłużone miejsce.
Andrzej Korzyński – „W Klubie Disko”
Narodowe Centrum Kultury
Proj. graficzny: Dawid Ryski