Podczas krakowskiego festiwalu widzowie będą mogli zobaczyć cztery produkcje nigdy wcześniej w Polsce nie pokazywane. Otwierająca XIX MFF Etiuda&Anima
Ánima Buenos Aires Marii Veróniki Ramírez to szalona podróż przez stolicę Argentyny, fantastyczny zbiór opowiadań przesyconych absurdalnym humorem, a zarazem przepiękny pejzaż stylistyczny (m.in. animacja 2D, kolaż, fotomontaż) współczesnej sztuki południowej Ameryki.
Gość tegorocznej odsłony
Autoportretów twórców animacji, Marcell Jankovics przywiezie ze sobą epicką
Tragedię człowieka, którą tworzył nieprzerwanie przez ostatnie 25 lat.
To adaptacja znanej sztuki jednego z najsłynniejszych węgierskich pisarzy i poetów, Imre Madácha. Pełnometrażowa animacja Jankovicsa to dokonanie wyjątkowe, wizualna rozprawa filozoficzna na temat idei grzechu, winy, przebaczenia i historii ludzkości. Kolejną premierą jest eksperymentalny
Babeldom autorstwa tegorocznego laureata Specjalnego Złota Dinozaura dla wybitnego artysty i pedagoga, Paula Busha. Wykorzystując zdjęcia nakręcone w kilku największych miastach świata, m.in. w Londynie, Dubaju, Berlinie, Szanghaju, Barcelonie i Osace, Bush tworzy elegię o życiu metropolii od jej niemalże mitycznych początków. Premierowy będzie również pokaz filmu
Obraz w reżyserii Jeana- Francoisa Laguionie, jednego z bohaterów tegorocznej odsłony cyklu
Klasycy europejskiej animacji. To filmowy hołd złożonym takim artystom, jak Marc Chagall, Amedeo Modigliani, Pablo Picasso i Henri Matisse.
Ważnym wydarzeniem festiwalu będą również pokazy pełnometrażowych animacji z Korei – znakomite
Padak i
Król świń tworzą oblicze współczesnej animacji koreańskiej, która do tej pory nie była obecna w świadomości polskich widzów. Pierwszy z nich opowiada o makreli walczącej o przetrwanie w akwarium baru sushi, drugi to mroczna historia Kyung-Mina, który zabija swoją żonę w dniu, w którym dowiaduje się, że jest bankrutem. Oba filmy zadowolą zarówno fanów azjatyckiej kinematografii spod znaku anime, jak i widzów poszukujących filmowych wrażeń w ekspresyjnej i odważnej rysunkowej animacji.