Dane kandydata:
Taylor Lautner, rocznik 1992, ur. Grand Raphids, Michigan, USA.
Wybrany kierunek studiów:
Kierunek Kino Akcji w Instytucie Kina Sensacyjnego, Wydział Kina Najbardziej Popularnego.
Studia uzupełniające magisterskie, tryb dzienny.
Ukończone studia licencjackie oraz opinia pracownika naukowego:
Student Lautner ukończył trzyletnie studia licencjackie na wydziale Kino Najbardziej Popularne w Instytucie Kina Młodzieżowego na kierunku Kino Skierowane Głównie do Dziewcząt ze specjalizacją Saga Zmierzch. Student planuje kontynuować edukację w tym zakresie, podejmując studia dwuletnie uzupełniające magisterskie. W ich ramach realizuje dwuczęściową pracę dyplomową pod tytułem Przed świtem kontynuującą zakres studiów licencjackich. Student zapewnia, że zajęcia na pierwszym kierunku studiów nie będą kolidowały z wymagającym poświęcenia czasu i energii dodatkowym kierunkiem w Instytucie Kina Sensacyjnego, które planuje podjąć w nadchodzącym roku akademickim, od razu na poziomie uzupełniającym. Student dotychczas dobrze sobie radził w wybranej dyscyplinie. Na celujący zaliczył takie przedmioty jak:
- Bieg i Akrobacje,
- Walka Wręcz
- Doskonała Prezencja Bez Koszulki,
- Pojazdy Mechaniczne – Samochody i Motocykle,
- Uroczy Uśmiech
- Umiejętność Skrywania Romantyzmu Pod Powłoką Młodego Twardziela
- Współpraca w Grupie/Stadzie.
Średnia ocen i pozytywna opinia prowadzących kursy pozwala jego predyspozycje do podjęcia drugiego kierunku studiów ocenić jako co najmniej zadowalające. Słabszą stroną Taylora Lautnera są zagadnienia związane ze ścieżką Gra Aktorska. Konieczne jest, by student pod okiem specjalistów popracował nad ekspresją i zaliczył ów kurs na poziomie wyższym niż nauczany w klasach 1-3 szkół podstawowych, bo na tym obecnie się znajduje. Trzeba studentowi jasno dać do zrozumienia, że nie jest zrobiony z drewna. Bez wątpienia jednak doskonale sprawdzi się w scenach akcji, wymagających większej aktywności i sprawności fizycznej.
Zasady dotyczące rekrutacji na kierunek Kino Sensacyjne oraz charakterystyka studiów:
Podstawą przyjęcia na studia jest konkurs świadectw.
Instytut Kina Sensacyjnego ze względu na falę protestów i oskarżenia o absolutną maskulinizację kadry naukowej i łamanie zasad parytetu już w latach 90. przyjął na studia pierwsze kandydatki. Dziś te wszechstronne absolwentki – nestorka, prof. dr hab. Sigourney Weaver, dr Angelina Jolie, dr Sandra Bullock i mgr Milla Jovovich nie ograniczają się li tylko do obranej w czasie studiów materii akademickiej. Dorobek naukowy i teren badań, jaki eksplorują wymienione specjalistki i specjaliści jasno wskazuje, jakie zadania i jak wysokie wymagania zostaną postawione kandydatom.
Dotychczasowy dorobek kandydata:
Nie będziemy rozważać tu dokonań kandydata Lautnera w zakresie Kina Młodzieżowego. Przyjrzymy się jego wprawkom w postaci wakacyjnego projektu pod tytułem Porwanie zrealizowanego po okiem prowadzącego letni kurs kina akcji dla początkujących Johna Singletona. Sam koordynator wykładał wcześniej drugą edycję Szybkich i wściekłych, nową, autorską wizję klasycznego kursu Shaft z lat 70. oraz uznawany za kanoniczny przedmiot Chłopaki z sąsiedztwa. Po tym ostatnim, który zebrał doskonałe oceny w ankietach o Singletonie mówiło się, że może z powodzeniem rozwinąć metodę pracy prof. dr hab. Spike'a Lee. Pogłębianie i badanie granic dyscypliny, którego podejmował i nadal podejmuje się profesor Lee (posiada on tytuł Honoris Causa naszej uczelni) przerosło jednak mgr Singletona. Prowadzący poprzestał na odtwórczym operowaniu sprawdzonymi schematami i kliszami kina gatunkowego z niewysokiej półki. Zadania, jakie postawił przed kandydatem Lautnerem ograniczają się zatem do czysto sztampowych. Rzecz jasna, koordynator minimalizując wysiłki, nie uwzględnił w czasie pracy nad projektem najnowszych dokonań na polu metodologicznym. Najwyraźniej obca jest mu zdobywająca coraz większą popularność metoda ironicznej gry ze schematami czy flirtu z gatunkiem filmowym.
Pozostają modelowe, nudnawe powtórki z rozrywki (tak zwanej). Lautner wciela się w nastoletniego Nathana, który odkrywa, że niewiele z tego, co myślał na swój temat jest prawdą. Nie jest zwykłym nastolatkiem ze zwykłym nastoletnimi problemami (takimi w Instytucie Kina Sensacyjnego nie zwykliśmy się zajmować). Wraz z tą nową wiedzą nadchodzi śmiertelne niebezpieczeństwo i znika pewność, komu można w tych trudnych czasach ufać. Niezawodnie pojawiają się za to rządowi (i nie tylko) specjalni agenci o zagranicznych akcentach i zaczyna się ucieczka różnymi środkami transportu (domena tejże dyscypliny naukowej). Są sceny walki, sceny pościgów, strzelaniny, jest walka w obronie ukochanej (Lily Collins, planuje kształcić się w kierunku Dziewczęta Bohaterów Kina Akcji). Narracja toczy się zgodnie z modelem Planu, Który Pozwoli Nam Odkryć Prawdę, Wyjść Z Tego Cało i Wsadzić Tych Złych Za Kratki Albo Do Grobu. Te wszystkie, elementy zostały zaczerpnięte z podręcznika „Tanie Kino Sensacyjne dla Opornych”, jak warto przypomnieć, nierekomendowanego przez żadną z poważnych uczelni posiadających uprawnienia do wydawania tytułów magistra w dziedzinie Kina Sensacyjnego. Warto wspomnieć, że na drugim planie gościnnie pojawiają się pracownicy naukowi naszego Uniwersytetu, w tym prof. dr hab. Sigourney Weaver z naszego Instytutu.
Porwanie prezentowane w katalogu kursów letnich szumnie, i jak możemy w tej chwili ocenić – na wyrost, jako Tożsamość Bourne'a w wersji młodzieżowej, pozostawia zatem wiele do życzenia. Wydaje się, że podstawowym pomysłem na ów projekt było wykorzystanie sprawności (potwierdzonej przywołanymi wyżej ocenami) kandydata w powszechnie znanej z zapowiedzi scenie zjazdu po szklanej ścianie. Z kolei sama zapowiedź jest koronnym dowodem nieuczciwej promocji Porwania jako czegoś więcej niż to, co ów tytuł ma do zaoferowania. Członkowie grupy focusowej, której przedstawiono projekt Singletona do oceny stwierdzali, że a) trudno było im utrzymać uwagę przez 106 minut trwania projekcji, b) czuli się zawiedzeni tym, że sceny znane im z trailera w filmie wyglądają zupełnie inaczej, c) żałowali (w kilku przypadkach), że nie wybrali projekcji Drive, ostatniego z dokonań pochodzącego z Danii, lecz wykładającego w Hollywood wybitnego specjalisty, prof. dr hab. Nicolasa Windinga Refna.
Podsumowanie:
Szczerze ubolewam, że kandydat Lautner wybrał ten akurat program przygotowawczy do studiów w Instytucie. Wierzę jednak, że w przyszłości będzie z większą starannością dobierał tutorów. W związku z tym rekomenduję przyjęcie kandydata Lautnera na studia w Instytucie Kina Sensacyjnego. Rok akademicki 2012/2013, w którym student planuje zrealizować kolejne dwa projekty badawcze, zweryfikuje czy obdarzenie studenta Lautnera kredytem zaufania było dobrym posunięciem.
Jednocześnie Radzie Wydziału sugeruję wykreślenie kursu Porwanie z katalogu. Natomiast koordynatorowi mgr Singletonowi sugeruję, by popracował nad metodologią i niezwłocznie wziął udział w oferowanych przez Uniwersytet kursach podnoszenia kwalifikacji zawodowych prowadzonych przez specjalistów.
Podpisano:
Kaja Klimek, niezależny młodszy specjalista od Letniego Kina,
Porwanie (Abduction)
reżyseria: John Singleton
scenariusz: Shawn Christensen
występują: Taylor Lautner, Lily Collins, prof. dr hab. Sigourney Weaver, dr Alfred Molina,
dr Michael Nyqvist, mgr Maria Bello.
kraj: USA
czast trwania: 106 minut
Thriller, Akcja
premiera: 23 września 2011 r., (Polska), 22 września 2011 r.
Monolith
Za seans dziękujemy Cinema City Kraków