Polifonie 2018
05.07.2018
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” w Krakowie zaprasza na kolejną odsłonę corocznego festiwalu muzyczno-performatywnego Polifonie 2018. W pełni lata, co dwa tygodnie, na Placu Cricoteki odbywać się będą wyjątkowe występy artystów związanych z muzyką improwizowaną i elektroniczną oraz z performansem tanecznym.
Polifonie to zapoczątkowana w 2013 roku seria koncertów, performansów i zdarzeń brzmieniowych. „Polifonie” to również słowo-symbol, wskazujące nie tylko na wielogłos w sensie dźwiękowym czy na metaforę działań wielowątkowych, ale również na syntezę różnych dziedzin sztuki w ich wzajemnych relacjach oraz na współistnienie różnych form ekspresji, przez co słowo to idealnie odzwierciedla ideę corocznego festiwalu Cricoteki.
„W tym roku kontynuujemy sprawdzoną już praktykę koncertów w wolnej przestrzeni. Obszar placu stanie się miejscem kreowania sztuki na styku muzyki, tańca i architektury, gdy zaciera się granica między sceną i widownią.” - pisze kuratorka projektu Anna Szwajgier - „Artyści łączą swe poszukiwania dźwiękowe z wymiarem przestrzennym, z ekspresją ciała, światłem i obrazem. Dodatkowym walorem naszych koncertów jest urokliwe miejsce nad Wisłą, w sąsiedztwie unikalnej architektury Cricoteki i urzekającej swą witalnością dzielnicy starego Podgórza. Pora koncertów może być nie tylko okazją do przeżyć muzyczno-wizualnych, ale też sposobem na przyjemne spędzenie czasu w swobodnej, niezobowiązującej atmosferze.”
„Spektakle Kantora «skomponowane były w niemal muzyczny sposób, a ich narracja często odbiegała od typowo dramaturgicznego myślenia. W równej mierze były one umuzycznione w warstwie dźwiękowej, jak też w przestrzeni czynności i akcji odbywających się na scenie. Dlatego dźwięki takie jak tupanie, stuki, grzechotanie, skrzypienie i mnóstwo innych można traktować jako materiał muzyczny, komponowany przez reżysera. Tadeusza Kantora i artystów Polifonii łączy radykalność postawy awangardowej, spektakularność działania, praktyka zderzania elementów odległych (z dziedziny życia i sztuki), stosowanie przedmiotów i brzmień codzienności dla celów artystycznych” - dodaje kuratorka w nawiązaniu do poprzednich edycji.
Podczas pierwszego koncertu, 5 lipca 2018 roku, na placu przed budynkiem Cricoteki wystąpią tancerz Miho Iwata i perkusista Tomasz Chołoniewski, ze swoim taneczno-dźwiękowym performansem Niemożliwość wyartykułowania. Podczas występu (pozostającego w silnym związku z przestrzenią placu Cricoteki) perkusyjnym dźwiękom, wydobywanym nie tylko z typowych instrumentów, towarzyszyć będzie taneczna improwizacja inspirowana japońską tradycją tańca Butō, a osobisty świat artystów, który początkowo wydaje się odizolowany od otoczenia, połączony zostanie z eksploracją przestrzeni użytkowej placu oraz widowni.
Dwa tygodnie później, 19 lipca 2018, Marcin Dymiter aka Emiter zaprezentuje Sinus balticus, performans dźwiękowy, odnoszący się do geograficznej i metaforycznej przestrzeni północy i Morza Bałtyckiego. Podczas koncertu, inspirowanego krajobrazem i pejzażem dźwiękowym, miejscem na styku lądu i morza, a nawet stanem, gdy spoglądając daleko widzi się wodę aż po horyzont, obraz morza i jego nieustanny ruch będą rezonować, uwalniając myśli, otwierając wyobraźnię. Archaiczny ruch wody oraz słowa takie jak „głębia” czy „toń”, nieść będą w sobie legendy, historie i mity, a być może także ukryte w głębinach nieznane istoty i stwory.
2 sierpnia 2018 na placu przed Cricoteką wystąpią Krakow Improvising Orchestra, wraz z saksofonistką Pauliną Owczarek. Krakow Improvising Orchestra to przestrzeń współpracy improwizujących muzyków z różnych środowisk – akademickich, nieakademickich, freejazzowych czy eksperymentalnych, a zespół improwizatorów zorientowany jest głównie na free improvisation oraz na wykonywanie partytur graficznych, czy też improwizacji dyrygowanych (conduction), które powstają w oparciu o system znaków lub sygnałów odnoszących się do podstawowych elementów muzycznych i sposobów komunikacji. Dyrygent może opracować własny system gestów, przygotować strukturę utworu wcześniej, albo improwizować w interakcji z zespołem. Może również wydzielać z orkiestry mniejsze sekcje (solistów), ale też narzucić określony puls i metrum, czy też w ogóle nie dawać wskazówek i pozwolić zespołowi grać zupełnie swobodnie – możliwości są właściwie nieograniczone. Sama orkiestra czerpie z dokonań takich formacji, jak London Improvisers Orchestra, John Zorn’s Cobra, Phil Minton’s Feral Choir czy Discordian Community Orchestra.
Harmonogram
5 lipca 2018, godz. 20:45: Niemożliwość wyartykułowania (Miho Iwata – taniec, Tomasz Chołoniewski – perkusja)
19 lipca 2018, godz. 20:45: Sinus balticus (Marcin Dymiter aka Emiter)
2 sierpnia 2018, godz. 20:45: Krakow Improvising Orchestra, Paulina Owczarek – saksofon
Wszystkie koncerty odbędą się na Placu Cricoteki.
Wstęp wolny!
Więcej informacji: http://www.cricoteka.pl/pl/polifonie-2018/