Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

x
 

Teatralna Maszyna

31.05.2018

W dniach 31 maja – 3 czerwca 2018 Pszczyńskie Centrum Kultury zaprasza na siódmą edycję festiwalu Teatralna Maszyna w Pszczynie, której motywem przewodnim będzie Maszyna bez ucha – wyjątkowy projekt przystosowujący wydarzenia festiwalowe do odbioru przez osoby niewidome i niesłyszące.

Festiwal Teatralna Maszyna to wyjątkowe wydarzenie teatralne – odbywa się w Pszczynie, mieście nieposiadającym instytucjonalnego teatru. Dlatego też, najciekawsze spektakle teatrów niezależnych z całej Polski, zaprezentowane zostaną w nietypowych, postindustrialnych przestrzeniach. Jak twierdzą organizatorzy: „Pszczynie potrzebne jest poszukiwanie niezagospodarowanych przestrzeni miejskich, próba czasowej czy stałej ingerencji w ich charakter. Wykorzystanie z pełną premedytacją energii, którą niesie za sobą głód teatru jako zjawiska artystycznego, przede wszystkim jednak społecznego, nie zaś głód instytucji.”

Głównym motywem tegorocznej edycji Teatralnej Maszyny jest projekt Maszyna Bez Ucha realizowany dzięki finansowaniu ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2018, którego głównym celem jest udostępnienie wydarzeń festiwalu dla osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu. „Stąd – jak piszą organizatorzy - oprócz działań merytorycznych, programowych - również eksplikacja identyfikacji wizualnej, której wyjściem były hasła: Zobaczyć dźwięk, usłyszeć kolor! oraz Zróbmy hałas dla teatru!”. Obok specjalnie dostosowanych trzech spektakli, zaprezentowany zostanie również cykl wydarzeń towarzyszących, w pełni przystosowanych do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku i słuch.

Sposobem przystosowania spektakli dla osób niewidomych i niesłyszących będzie zastosowanie symultanicznych tłumaczeń na język migowy (przy czym tłumacz migowy nie tylko przygotuje interpretację tekstu, ale też stanie się integralną częścią spektaklu dzięki odpowiedniej charakteryzacji, ubraniu i oświetleniu) oraz audiodeskrypcji, polegającej na dodatkowym opisywaniu gry aktorów, ich kostiumów, scenografii oraz pracy barw i światła. Na polski język migowy przetłumaczony zostanie między innymi spektakl Nowego Teatru Kraków „Wysocki. Powrót do ZSRR” w reżyserii Piotra Siekluckiego, prezentujący wstrząsającą historię jednej z największych postaci rosyjskiego życia kulturalnego lat 60. i 70., Władimira Wysockiego. Natomiast technika audiodeskrypcji zostanie wykorzystana między innymi podczas autorskiego spektaklu Kamili Klamut, „Camille” (który odbędzie się w pomieszczeniu byłej pralni), przedstawiającego w intymny i poetycki sposób tragiczne losy utalentowanej, francuskiej rzeźbiarki Camilli Claudel, która spędziła trzydzieści ostatnich lat życia w szpitalu psychiatrycznym.

Spektakl objęty jest także wydarzeniem Touch Tour, podczas którego, dzięki zmysłowi dotyku, widzowie będą mogli zapoznać się ze scenografią, kostiumami oraz rekwizytami używanymi w czasie spektaklu. Ponadto program festiwalu zostanie wydrukowany w alfabecie Braille’a. Dotykiem doświadczyć będzie można także przestrzeni spektaklu Fundacji Zarzewie „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm” w reżyserii Przemysława Błaszczaka, będącym wyjątkową historią więzi między kobietą a mężczyzną, pisaną na piasku, wyrażoną językiem ciała, ruchu i gestu, która powstała w oparciu o historię z powieści „Kobieta z wydm”, autorstwa japońskiego pisarza Kōbō Abe. Audiodeskrypcja, tłumaczenie na polski język migowy oraz Touch Tour dostępne będą również podczas spektaklu Teatru Brama „Ghost Dance” w reżyserii Daniela Jacewicza, będącego symbolicznym, muzyczno-teatralnym działaniem, w obronie mniejszości i wymierających wartości.

Dodatkowymi, ciekawymi wydarzeniami odbywającymi się w ramach Festiwalu są między innymi koncerty – „Chopin Nokturny” w wykonaniu pianisty, kompozytora, dyrygenta i aktywisty Marcina Maseckiego, czy też występ Rosalie, czerpiącej z klasycznego hip-hopu i nowej elektroniki. Specjalnymi akcjami podczas festiwalu będą także dwa oryginalne pomysły na systemy finansowania kultury. Pierwszy z nich, „Bilet na Kaucje” to innowacyjny, autorski model organizacji widowni, natomiast  „Pay What You Want” to system łączący idee bezpłatnego dostępu do sztuki z koncepcją godnego i uczciwego wynagrodzenia za godną i uczciwą pracę artystów. Więcej o akcjach można dowiedzieć się na stronach: http://teatralnamaszyna.pl/bilet/ oraz  http://teatralnamaszyna.pl/pwyw/ .

Wydarzeniami towarzyszącymi Festiwalowi będą także warsztaty teatralne „Nie widzą przeszkód” prowadzone przez Przemysława Błaszczaka – porzucające bariery i szukające jak najpełniejszego, najbardziej inspirującego i intensywnego sposobu spotkań w teatrze, czy też wystawa zdjęć Iwony Wilczek „Kuloodporni” o ekstraklasowej drużynie amp futbolu - dyscypliny sportowej, w którą mogą grać wszyscy po jednostronnej amputacji kończyny. Podczas trwania całego Festiwalu działać będzie oficjalny klub festiwalowy, gdzie po całym dniu teatralnych emocji będzie można wspólnie bawić się i rozmawiać, a także Biuro Festiwalowe, swoiste „serce Maszyny”, mieszczące się w lokalu byłej księgarni, gdzie nie tylko będzie można odpocząć na leżaku, ale również zasięgnąć informacji dotyczących festiwalu oraz ciekawostek związanych z miastem.

Cały program dostępny tutaj: http://teatralnamaszyna.pl/repertuar2018/
Więcej informacji o projekcie Maszyna bez ucha dostępne na stronie: http://teatralnamaszyna.pl/bezucha/

Share |
« powrót

Dodaj komentarz