Wykład
Jak nieświadome staje się formą. (Popularno) artystyczne próby pracowania z nieprzedstawianym
26 kwietnia (poniedziałek) godzina 18.00
Klub Bunkra Sztuki

Chociaż nieświadome nie jest „czymś”, czym można dysponować, to jednak cały czas jest ono uwzględniane w koncepcjach twórczości, jako bezpośrednie źródło tworzenia lub jako subwersywna siła działająca przeciwko fantazmatowi kontroli i racjonalności. W czasie swojej prelekcji Gabriele Werner zaprezentuje i krytycznie omówi owe koncepcje twórczości. Oprócz tego, na przykładzie sceny z filmu Alfreda Hitchcocka „Urzeczona” (1945), której autorem jest Salvadore Dali, oraz dzieł Louise Bourgeois i Neo Raucha przedstawione zostaną inne ujęcia ukazujące przydatność specyficznych kategorii Freudowskiej psychoanalizy.



Seminarium
27 kwietnia, (wtorek) godzina 13.00
Małopolski Instytut Kultury

Podczas warsztatów zostanie poddany dyskusji tekst Jacques’a Ranciere’a L’inconscient esthetique, w którym freudowska psychoanaliza nie jest traktowana jako narzędzie interpretacji sztuki, lecz odwrotnie – zostaje poddane refleksji to, jak Freud wiąże teorię nieświadomego z estetyką jako rozwijającym się w oparciu o dzieła sztuki modusem myślenia.



prof. Gabriele Werner – studiowała historię sztuki, politologię i filozofię. Wykładała na licznych uniwersytetach europejskich, m.
in. na Humboldt-Universität Berlin, Hochschule der Künste Berlin, Universität für Angewandte Kunst Wien. Obecnie związana z Universität Wien oraz Universität Linz. Jej zainteresowania naukowe skupiają sie przede wszystkim wokół znaczenia teorii feministycznych oraz roli pojęcia „politycznego“ w dyskursie o obrazie.