Najbardziej emocjonującą częścią Festiwalu jest Polski Konkurs INFERNO, w którym zaprezentowanych zostanie 12 najszerzej dyskutowanych spektakli ostatniego sezonu. Laureaci zostaną wyłonieni przez międzynarodowe jury, a główna nagroda w wysokości 50 tys. złotych, ufundowana przez prezydenta Krakowa, Jacka Majchrowskiego, zasili budżet teatru będącego producentem zwycięskiego spektaklu. Nagrody indywidualne dla twórców ufundował Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Bogdan Zdrojewski.
W tegorocznym konkursie zobaczymy przedstawienia wyprodukowane przez teatry w: Gdańsku, Opolu, Wałbrzychu, Szczecinie, Wrocławiu, Kielcach, Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy i Krakowie.
INFERNO stanowi rdzeń festiwalu, a głównym celem sekcji jest pokazanie różnorodności polskiej sceny teatralnej oraz zapoznanie pu¬bliczności z najnowszymi trendami inscenizacyjnymi oraz eksperymenta¬mi podejmowanymi przez reżyserów – zachęca Bartosz Szydłowski, Dyrektor Artystyczny Boskiej Komedii, który w tym roku wybrał spektakle do części konkursowej.
Czas na zaprezentowanie tegorocznych konkursowych przedstawień.
Z niełatwą i gęstą od znaczeń twórczością austriackiej noblistki, Elfriede Jelinek zmierzyły się dwie reżyserki: Maja Kleczewska (
Podróż zimowa) i Ewelina Marciniak (
Amatorki). Fakt, iż polscy reżyserzy sięgają po „niesceniczną” twórczość Jelinek świadczy o ewolucji teatralnego języka, który w coraz bardziej wyrafinowany sposób zmaga się z najeżonymi od metafor tekstami badającymi granice ludzkiego upodlenia i zła, jakie sobie nawzajem wyrządzamy. Kolejnym tematem powtarzającym się w konkursowej selekcji jest popkultura wraz z reprodukowanymi przez nią obrazami. Odczarować lynchowskiego demona spróbuje Radek Rychcik w inspirowanym motywami
Miasteczka Twin Peaks Diable, zaś Paweł Passini w spektaklu
Morrison/Śmiercisyn zaprezentuje nam swoją interpretację losów wyklętego poety ery rock and rolla. Fascynacja karierą gwiazd rocka wraz z jej konsekwencjami jest także tematem wrocławskiego przedstawienia Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego
Courtney Love, w którym „usłana” heroiną era grunge’u zostaje zestawiona z raczkującym polskim show-biznesem lat 90-tych. Podobnie jak podczas zeszłorocznej edycji, tegoroczne spektakle konkursowe zmagają się z tematami religijności i mistycyzmu. Dialog z polską obrzędowością uwikłaną w katolicki dyskurs podejmuje Marcin Liber w kontrowersyjnym i bardzo mocnym
Na Boga!. Metafizyczny niepokój związany ze śmiercią staje się także głównym tematem
Nietoperza Kornéla Mundruczó. Reżyser w bardzo przenikliwy sposób dotyka tematu eutanazji oraz kwestii moralnych dotyczących wolności wyboru i tego, kto może sprawować władzę nad ludzkim życiem. W Konkursie Polskim nie mogło także zabraknąć najnowszej produkcji Krzysztofa Warlikowskiego, inspirowanego głośnym i obyczajowo odważnym filmem
Shortbus, Kabaretu Warszawskiego. Ponadto w
INFERNO zobaczymy niezwykle wysmakowaną plastyczną wizję Agaty Dudy-Gracz w spektaklu
Ja, Piotr Rivière, skorom już zaszlachtował swoją matkę, swojego ojca, siostry swoje, brata swojego i wszystkich sąsiadów swoich…, eksperymentalny performans Michała Zadary
Chopin bez fortepianu,
Do Damaszku Jana Klaty oraz
Carycę Katarzynę Wiktora Rubina.
Emocje konkursowe przed nami, ogłoszenie wyników Konkursu INFERNO nastąpi w nocy z 14 na 15 grudnia br.
Konkursowi będą towarzyszyć inne wydarzenia teatralne: prapremiera sztuki Mateusza Pakuły Smutki Tropików w reżyserii Pawła Świątka; showcase krakowskich przedstawień (PURGATORIO): Macabra Dolorosa Pawła Szarka z Teatru Nowego, Postrzał Dariusza Starczewskiego będący produkcją offowej Sceny Pokój oraz Zabójca z Teatru Ludowego oraz wybrane produkcje z Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (festiwalowe PARADISO): Pływalnia pod opieką pedagogiczną Krystiana Lupy, Niech no tylko zakwitną jabłonie, spektakl muzyczny na podstawie tekstów Agnieszki Osieckiej w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, Koło kwintowe Aleksandry Popławskiej i Love & Information Moniki Strzępki z wrocławskiej filii PWST.