Książka autorstwa Alicji Helman rozpoczyna analizę dorobku Yimou właśnie od wpływów Piątej Generacji, która najsilniej ukształtowała twórczość chińskiego reżysera. Z tego też względu nadal dominuje polityczna lektura dzieł Yimou. „Odcienie czerwieni” systematyzują dorobek chińskiego reżysera w trzech głównych rozdziałach: „Pod auspicjami modernizmu”, „Autor wśród gatunków” i „W stronę spektaklu”. W ramach wprowadzenia do tematu autorka w obszernym wstępie przywołuje inspiracje, na których ufundowana została twórczość reżysera.
Od momentu, kiedy w 1987 roku Zhang Yimou nakręcił swoje debiutanckie „Czerwone sorgo”, próbował wielu różnych stylów i gatunków. Zaczyna od filmów zaangażowanych społecznie, wywodzących się bezpośrednio z tez kina Piątej Generacji, potem tworzy wraz z Gong Li (swoją ulubioną aktorką, a także przez pewien czas partnerką życiową) serię filmów podejmujących temat wyobcowania i samotności jednostki w społeczeństwie („Aby żyć”, „Historia Qiu Ju”, „Szczęśliwe czasy”), by przez krótki romans z komedią („Wyluzuj”), osiągnąć pełnię realizacyjnego rozmachu w imponujących wizualnie widowiskach z gatunku wuxia pian – „Hero”, „Dom latających sztyletów” czy „Cesarzowa”. Zasadniczą cechą kina chińskiego reżysera staje się niezwykle sugestywny styl wizualny, przy czym, co podkreśla autorka, im bardziej zjawiskowa staje się warstwa inscenizacyjna filmu, tym mniejszy nacisk Yimou kładzie na fabułę – czego dowodzą zwłaszcza ostatnie jego dzieła. Wnikliwe analizy Alicji Helman, przywołujące zwłaszcza kontekst literacki i historyczny twórczości Yimou, wciąż pozostawiają miejsce dla własnych poszukiwań interpretacyjnych. Scenariusze pisane na kanwie opowiadań Mo Yana, Su Tonga i Chena Yuanbina przyniosły Yimou rozgłos i uznanie na długie lata, czego nie zmieniły nawet mniej wysublimowane pod względem fabularnym „Dom latających sztyletów” czy „Cesarzowa”, w przypadku których sam reżyser zajął się pisaniem scenariusza.
Autorka analizuje twórczość chińskiego reżysera w szerokiej, komparatystycznej perspektywie, ukazując coraz to nowe jej aspekty – starannie wydobywając każdy z „odcieni czerwieni”. Wszystkim, którzy znają dorobek Alicji Helman, lektura sprawi oczekiwaną satysfakcję. Przejrzystość wywodu oraz precyzyjny i rzeczowy, a przy tym literacki, styl gwarantują dużą przyjemność z lektury.
Po monografię autorstwa Alicji Helman warto sięgnąć nie tylko ze względu na prekursorski na gruncie polskiego filmoznawstwa charakter podjętego przez autorkę tematu, ale także z powodu szerokiego wachlarza przywoływanych przez autorkę kontekstów. „Odcienie czerwieni” sprawdzają się zarówno jako rzetelny podręcznik filmoznawczy, jak i pierwszy przewodnik po kulturze Dalekiego Wschodu.
Alicja Helman, Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou
słowo/obraz terytoria, 2010