Projekt zlecono szwajcarskiemu artyście – Jean’owi Tinguely’emu, znanemu jako twórcy tzw. ‘meta-mechanics’ – mechanicznych, poruszających się, niekiedy wydających także dźwięki, konstrukcji o rzeźbiarskim charakterze.

Podstawą wyboru Tinguely’ego była jego wcześniejsza realizacja w Bazylei – fontanna “Fasnachtsbrunnen” na Placu Teatralnym, w której ruchome rzeźby, symbolizujące bohaterów nadreńskiego karnawału (tzw.
‘Fasnacht’ lub ‘Fasching’) zanurzono w prostokątnym akwenie.

Rzeźbiarz przyjął zlecenie paryskiego merostwa pod warunkiem możliwości współpracy ze swoją życiową partnerką, francuską rzeźbiarką i performerką, Niki de Saint Phalle. W latach 60-tych zasłynęła ona jako autorka malarskich performance, polegających na strzelaniu do ukrytych za płótnami pojemników z farbą, która – „uwolniona” – wypływała i „malowała” na płótnie. Jednak najbardziej charakterystyczna gałąź jej twórczości to wielkoskalowe, bardzo kolorowe rzeźby wykonane z poliestru, inspirowane anatomią kobiecego ciała, baśniami, a także tarotem.


Całość artykułu na blogu Projektu Miejskiego

PROJEKT MIEJSKI jest zakrojonym na szeroką skalę działaniem, mającym za
zadanie uwrażliwić mieszkańców polskich miast na problematykę przestrzeni publicznej jako pola dla wypowiedzi artystycznej.

Organizatorzy: Fundacja SPLOT, Małopolski Instytut Kultury, Krytyka Polityczna, Fundacja Wschód Sztuki.