Ola Wojtkiewicz: Podczas pracy nad kilkoma wystawami poświęconymi współczesnej sztuce polskiej nawiązałam kontakt z artystami, których realizacje w sposób intrygujący rozstrzygają związek między zastanym miejscem i artystyczną kreacją. Temat architektury nieortodoksyjnej, wykorzystywania form przestrzennych wbrew oczywistym zasadom, jak również dokumentacji wszelkiego rodzaju budowlanych kuriozów, przewijał się wśród tekstów krytycznych i projektów, jakie przyszło mi śledzić w ciągu ostatnich paru lat. Wystawę w Czytelni Sztuki traktuję jako sposób na zestawienie tych zjawisk, próbę znalezienia pomiędzy nimi wspólnych płaszczyzn oraz wpisania się w szerszą dyskusję, która od jakiegoś czasu toczy się w literaturze przedmiotu i mediach.
Nicolas Grospierre, Kolorobloki
Na wystawie zobaczymy bardzo znane nazwiska, takie jak Oskar Hansen czy Jarosław Kozakiewicz. Opowiedz coś o kwerendzie i wyborze artystów do wystawy.
Wybór artystów, których zaprosiłam do projektu jest absolutnie subiektywny.
Opiera się jednak na poczuciu, że ich realizacje bądź pomysły sporo łączy – tak pod względem ideowym, jak stylistycznym. Nie chodziło oczywiście o stworzenie „historyczno-sztucznego” worka czy przypięcie kolejnej etykietki, ale o prezentację artystów o dojrzałym światopoglądzie artystycznym i wyraźnych zainteresowaniach. Mamy szczęście gościć ośmiu wybitnych twórców, którzy w mojej osobistej hierarchii zajmują najwyższą półkę. Proces wyboru konkretnych prac opierał się na wielomiesięcznych konsultacjach z samymi artystami i reprezentującymi ich instytucjami. Większość prac zostanie pokazana na Śląsku po raz pierwszy, kilka będzie miało w Czytelni Sztuki swoją światową premierę.
Wystawie towarzyszy publikacja. Jaka jest relacja pomiędzy nimi?
Książka powstawała równolegle do pracy nad wystawą. Jest świadomym i starannie zaplanowanym rozwinięciem tego, co będziemy mogli zobaczyć w Czytelni Sztuki. Dzięki współpracy znakomitych krytyków i historyków sztuki publikacja zawiera dziewięć artykułów, które traktują o sztuce zaproszonych do Czytelni artystów w szerszym kontekście zjawisk kulturowych w Polsce i na świecie. Są to teksty kompetentne i przenikliwe, napisane lekko, chodź bardzo różne pod względem stylowym. Zależało mi w szczególności na tym, żeby razem tworzyły przekonujący wielogłos. Książka tłumaczy wystawę, będąc do niej aktualnym przypisem, jednak można traktować ją też jako zupełnie niezależną lekturę.
Jarosław Kozakiewicz, makieta pracy Wieża miłości
Czego jeszcze możemy się spodziewać podczas trwania wystawy?
Obok zajęć natury edukacyjnej, które są ważnym aspektem działania Czytelni Sztuki, planujemy seminarium, na które zaprosiliśmy wszystkich autorów tekstów, jak również samych artystów. To wyjątkowa okazja do konfrontacji ciekawych obiektów artystycznych z ich autorami. To też jedyna w swoim rodzaju szansa wysłuchania treściwych wystąpień kilku z najlepszych krytyków sztuki w kraju podczas jednego wieczoru. O ile książka jest przypisem do wystawy, o tyle seminarium to appendix do książki i wystawy. W Czytelni Sztuki można się spodziewać między innymi nietypowych projekcji, utopijnych pomysłów przestrzennych, zaskakującej instalacji, sławnych modeli architektonicznych, fototapety, która udaje trójwymiarowy obiekt, kultowego filmu, dowcipnych fotomontaży, a nawet jednego, dobrze schowanego obrazu!
Architektura w opozycji
Czytelnia Sztuki
ul. Dolnych Wałów 8a
44-100 Gliwice
4 października – 1 grudnia 2013
Artyści: Oskar Hansen, Nicolas Grospierre, Jarosław Kozakiewicz, Robert Kuśmirowski, Kobas Laksa, Monika Sosnowska, Filip Springer, Aleksandra Wasilkowska.
Wernisaż i seminarium: piątek 4 października 17.00-20.00, wstęp wolny
Prelegenci: Patrycja Cembrzyńska, Sebastian Cichocki, Kobas Laksa, Stanisław Ruksza, Andrzej Szczerski
Publikacja: „Architektura w opozycji” – zestaw dziewięciu tekstów opatrzony materiałem ilustracyjnym. Wersja dwujęzyczna, polsko-angielska.
Redakcja: Ola Wojtkiewicz
Wydawca: Muzeum w Gliwicach
Seria: Czytelnia Sztuki
zdjęcie tytułowe: Kobas Laksa, Rollercoaster Warsaw
Patronem medialny wystawy jest E-SPLOT