Grotowski próbował w nich wyjaśnić najbardziej zawiłe elementy swojego myślenia o teatrze. Odnajdziemy tu na przykład opowieść o pracy nad Księciem Niezłomnym, początki legendy o sposobie, w jaki dokonano rejestracji wideo spektaklu, ale przede wszystkim rozmyślania o naturze aktorstwa. Reżyser, posługując się bardzo charakterystyczną składnią i leksyką, próbuje uchwycić w słowach to, co uznaje za istotę swojego teatru. Jego myśl ewoluuje, pojęcia czasami zmieniają swoje desygnaty, a cały język ulega stopniowej transformacji. Do swoich najważniejszych osiągnięć Grotowski wraca po latach, tak dzieje się chociażby w tekście Książę Niezłomny Ryszarda Cieślaka napisanym w 1990 roku (zresztą jako referat przeznaczony na spotkanie poświęcone Cieślakowi), czyli dwadzieścia pięć lat po premierze słynnego przedstawienia.
Publikacja Grotowski. Teksty zebrane została pomyślana tak, żeby przede wszystkim oddać głos reżyserowi. Do minimum ograniczono więc uwagi redakcyjne i noty edytorskie, nie znajdziemy też w książce obszernego wstępu albo posłowia. To zabieg trafny i przemyślany, bo tom i bez takich dopisków liczy ponad tysiąc sto stron. Na publikację składają się ułożone w kolejności chronologicznej teksty, prezentowane zwykle w ich ostatniej drukowanej wersji. Każdy z nich został opatrzony bardzo krótkim komentarzem informującym o dacie i miejscu wydania, z którego dokonano przedruku oraz ewentualnie o innych najważniejszych dla edycji szczegółach.
Tom rozpoczyna wspomniany już tekst Artystyczny testament K.S. Stanisławskiego, by dalej poprowadzić czytelnika przez drogę twórczą Jerzego Grotowskiego. Znajdziemy w nim eseje i wywiady z reżyserem oraz oczywiście najsłynniejsze prace takie jak: Ku teatrowi ubogiemu, Aktor ogołocony czy Teatr a rytuał. Ostatnia zamieszczona w tomie publikacja (Notatka dla Przyjaciół) została napisana przez Grotowskiego w październiku 1998 roku, czyli na niecałe trzy miesiące przed śmiercią. Chronologicznie ułożone teksty składają się na najobszerniejszą część książki, nie wyczerpują jednak całej jej zawartości. Na końcu publikacji zamieszczono bowiem dwa aneksy (A i B) – w pierwszym znajdują się alternatywne wobec zamieszczonych wcześniej wersje kilku najważniejszych tekstów; w drugim materiały, które nigdy dotąd nie były publikowane i które nie posiadają pełnej autoryzacji Grotowskiego.
Właściwie tylko Aneks A jest przeznaczony wyłącznie dla specjalistów zajmujących się badaniami filologicznymi – z całej reszty publikacji korzystać może każdy, kto tego chce. Jedyny problem polega na wspomnianym braku komentarzy objaśniających – redaktorzy tomu zakładają, że czytelnik posiada już pewną wiedzę na temat Jerzego Grotowskiego i jego działalności teatralnej. Takie myślenie o tyle wydaje się uprawnione, o ile istnieje szereg publikacji, o bardzo różnym stopniu trudności, mogących znakomicie wyjaśnić czytelnikowi niezrozumiałe kwestie. Można więc powiedzieć, że tom Grotowski. Teksty zebrane jest adresowany nie tyle wyłącznie do specjalistów i ludzi teatru, ile do wszystkich naprawdę zainteresowanych. Dodatkowym walorem publikacji jest staranna oprawa graficzna, która swoją minimalistyczną estetyką usprawnia lekturę i ułatwia szybkie odnajdywanie potrzebnych treści.
Uporządkowanie i zebranie w jednym miejscu pism Grotowskiego było zadaniem niezwykle istotnym, zważywszy na fakt, że twórczość reżysera do dziś na różne sposoby inspiruje i oddziałuje na teatr. Wspomnieć tu można chociażby czytelne nawiązania do twórczości Grotowskiego chociażby w spektaklach Pawła Passiniego (Kukła. Księga Blasku). Grotowski jest też drugim obok Kantora najbardziej rozpoznawalnym na świecie nazwiskiem związanym z polską sztuką teatralną. Istnieje szansa, że dzięki publikacji jego teksty zostaną raz jeszcze przyswojone przez teatr i z nową energią będą wpływać na sceniczne poczynania twórców. Z pewnością Teksty zebrane ułatwią też dalsze studia nad twórczością reżysera i zajmą honorowe miejsce na półkach większości teatrologów.
Grotowski. Teksty zebrane
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wyd. Krytyki Politycznej, 2013