Wystawa Making it POP! jest zamknięciem pewnego etapu w twórczości młodej artystki Baśki Wesołowskiej. Okresu, kiedy prace jej były ściśle związane z fascynacją kulturą popularną – czerpiąc z jej dorobku, artystka przetwarzała współczesne emblematy kultury oraz łączyła je z fotografią i klasycznymi działami sztuki, tworząc w ten sposób malarskie kolaże. Forma ta najpełniej pozwala opowiadać Wesołowskiej o tym, co interesuje ją najbardziej – o pamięci i przemijaniu. Zarówno prace malarskie, jak i wykonane obiekty, stanowią próbę opowiedzenia zapomnianych historii, przywrócenia ich do ludzkiej świadomości poprzez użycie języka współczesnej kultury. Całość – pomimo swej przewrotności – mówi o stosunkowo poważnych zagadnieniach: przemijaniu, odchodzeniu i ostatecznie umieraniu – a więc o procesach odwiecznie towarzyszących ludzkości. Stanowią one nierozłączny element naszej egzystencji. Pragnienie przetrwania w pamięci potomnych wpisane jest w naszą naturę.
Radiostacja gliwicka II, akryl na płótnie, 2011

Jak sama mówi:
Pamięć według mnie wpisana jest w nasze dziedzictwo, w naszą tożsamość.
Wobec tego upatruję wartość w zachowywaniu pamięci. Stąd też w moich obrazach i grafikach poszukuję sposobu na uzewnętrznienie zapomnianych historii. Zarówno grafiki, jak i obrazy stanowią próbę ich ożywienia, przywrócenia do ludzkiej świadomości. Tworząc, rozpatruję problem fundamentalnych wartości: pamięci, dorobku kulturowego, czy dziedzictwa historycznego funkcjonującego we współczesnym świecie. Moje prace stanowią malarską kontaminację różnorodnych środków artystycznych z dziedziny malarstwa, grafiki, komiksu i graffiti. Sądzę, że dopiero zestawienie odmiennych środków wyrazu może oddać całokształt usłyszanych historii. Mnogość narracji oraz różnorodność aspektów w podejmowanych tematach sprawia, że najbardziej adekwatną formą ekspresji staje się kolaż. Niejednokrotnie tworzy on barwną mozaikę różnorodnych światów, gdzie na równych prawach funkcjonują postacie historyczne z postaciami z kreskówek, a ikony kultury masowej przeplatają się z dziełami klasycznego malarstwa. Kompozycje prac natomiast niejednokrotnie stłoczone, chaotyczne odsyłają nas do sposobu percepcji naszej rzeczywistości.

Tryptyk śląski wschodni, akryl na płótnie, 2010

Baśka Wesołowska urodziła się w 1989 roku. W 2011 roku obroniła dyplom licencjacki w pracowni sitodruku u prof. Waldemara Węgrzyna, obecnie studentka II roku studiów magisterskich na wydziale Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Czerpiąc z dorobku kultury, artystka przetwarza współczesne emblematy oraz łączy je z fotografią i klasycznymi działami sztuki. Tworzy w ten sposób malarskie kolaże. Forma ta najpełniej pozwala opowiadać jej o tym, co interesuje ją najbardziej – o pamięci, przemijaniu. Zarówno prace malarskie i jak wykonane obiekty, stanowią próbę opowiedzenia zapomnianych historii, przywrócenia ich do ludzkiej świadomości przez użycie języka współczesnej kultury.

Czas trwania wystawy:
9-30 listopada 2012
Katalog wystawy ONLINE
Centrum Kultury AGORA
Ul. Serbska 5A| 51-111 Wrocław
Kurator wystawy: Kama Wróbel