Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

x
 


Natalia Bażowska
Pokój do rozmowy ze zwierzętami

Galeria Rondo Sztuki, Katowice


Wernisaż: 13 lutego 2011, godz. 18.00
Wystawa czynna do 28 lutego 2011
Wstęp bezpłatny
Galeria Rondo Sztuki
Katowice, Rondo im. Gen. Jerzego Ziętka 1

Postaci w pracach Natalii Bażowskiej mają pozacierane twarze, są naczyniami pełnymi płynów, w których tworzą się smugi i wiry. Zmieniają się w obecności towarzyszących im zwierząt, rozpuszczają się i falują. Kiedy Natalia przygotowuje się do malowania, często nie ma żadnego planu. Działa intuicyjnie. W stanie podobnym do transu trawi i wypluwa na płótno kolejną rozchwianą kompozycję. Kiedy nie maluje, coś w niej rośnie i wtedy obraz staje się koniecznym ujściem.

Paramedyczne eksperymenty Natalii Bażowskiej w dwóch wymiarach to pierwsze zapisy nieukształtowanych jeszcze teorii , szukających formy poza przytulnym wnętrzem umysłu badaczki-malarki. Ekspresyjna powłoka tych ilustracji służy drobiazgowej analizie relacji i pragnień. Przedstawiane osoby umieszczane na polanach czy równinach, w miejscach, gdzie stają się nieważne. To tylko psychika - kawałek galaretki, żyłek i chrząstek.



Widoki z kamery na podczerwień: rozgrzane i pulsujące ciała prześwietlone promieniami rentgena, próbki wydzielin - tam malarka szuka swoich teorii ogólnych, koncepcji całości, grup i podobieństw. Rozlewa na płótnie plamy koloru jakby kawałkowała mózg, cięła go na paseczki, rozgniatała poszczególne obszary, żeby przyglądać się wyciekającym płynom i miazgom.


Na jednym z obrazów zniekształcona, przerośnięta dłoń ciąży modelce, na innym kamień, knebel ze szmat albo pasożyt wypełnia ją otwarte usta mężczyzny przedstawionego na tle lasu. Niepokojące portrety nieznajomych, które pojawiają się na płótnach z niewiadomych przyczyn, są potem obracane do ściany. Daje się im odpocząć. Szybciej dojrzewają, kiedy nie przeszkadza się im ciągłym patrzeniem.



Natalia Bażowska wyjaśnia swoją koncepcję sztuki: „Przestrzeń, która nas otacza ma właściwości, o które jej nie podejrzewamy. Wyłaniają się z niej projekcje. Zaznajamiamy się z nimi, ale nie dotykamy. To mogłoby nas zniszczyć.  Dotykalibyśmy wtedy umowną formę fantazji i pragnień. Dlatego nigdy nie kieruję się potrzebą przekazania konkretnej myśli, raczej poddaję się intuicji, zawierzam samemu procesowi tworzenia. Korzystając z nieświadomości zbiorowej, ignorując potrzebę kanonicznego odczytywania prac, wchodzę w swoisty dialog z ludzkimi fantazmatami. Moje obrazy są odzwierciedleniem podświadomości, która może być zdefiniowana dopiero po przelaniu jej na płótno. Działam szybko i spontanicznie, ale zamiast czuć zmęczenie, z każdym momentem przybywa mi energii. Ta energia znika, kiedy pomysł jest już zrealizowany. Chociaż początek każdej pracy jest jak podroż w nieznane, to dokończenie jej jest jak powrót do domu.”


Wybrane wystawy indywidualne:
2010 - „Rezonans morficzny”, POLE MORFOGENETYCZNE –ODSŁONA I „Galeria Lamelli”, Śródmiejski  Ośrodek Kultury, Kraków

Wybrane wystawy zbiorowe:
2010 -  „Replikantki”, projekt kuratorski, BWA Katowice, kurator: Marta Lisok
2009 - “Emerson Gallery”-Juried Group Show, CatMacArt Corporation, Palo Alto, California

Inne:
2010 -  Limited Collection, Showcase Winner; Artslant-praca prezentowana cyfrowo na Aqua Art   Miami2010
2010 -  „ O Twórczości” artykuł - rozmowa, ArtPapier, autor: Agnieszka Kwiecień
2007 - „Most” akcja organizowana przez “Youngs Gallery” i “Info Gallery” w Warszawie
2006 -  „Dolina Kreatywna”, półfinał, konkurs organizowany przez TVP




Share |
« powrót