Blisko czterdzieści tekstów, zwięzły przegląd teorii i historii dizajnu ostatnich stu lat, lecz tak naprawdę – niezbędnik każdego projektanta i niewyczerpane źródło inspiracji. To nie jest kolejna książka z obrazkami. To eseje, apele i polemiki najważniejszych teoretyków i  praktyków projektowania graficznego. Jedyne, co może zirytować bardziej niż zapomnienie lub zignorowanie cię przez następne pokolenia, to przyglądanie się, jak powtarzają twoje głupie błędy – pisze Jeffery Keedy. Po raz pierwszy polscy czytelnicy mają okazję prześledzić gorące dyskusje towarzyszące kształtowaniu się nowoczesnego dizajnu.

WYGRAJ KSIĄŻKĘ!






































Czy typografia powinna być przezroczysta? Czy istnieje projektowanie ponadczasowe? Czy ornament to zbrodnia? Czym jest etyka w dizajnie? Legendarni autorzy jak El Lissitzki, Jan Tschichold czy Paul Rand z jednej strony, zwariowani kalifornijscy postmoderniści spod znaku Emigre z drugiej – wybór jest szeroki, wachlarz poglądów również; w jednej książce zawierają się główne wątki i pytania, na które każdy projektant wcześniej lub później będzie musiał znaleźć odpowiedź.

Jeśli nie rozmawiamy o projektowaniu, jeśli o dizajnie nie piszemy, nie zgłębiamy go – skazujemy się na bezmyślne powielanie wzorów.
Projektowanie jest pracą świadomą. WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ to antologia, która zadaje pytania, inspiruje do szukania odpowiedzi i zmusza do zastanowienia nad istotą naszej pracy







































Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie,
red. P. Dębowski, J. Mrowczyk,

Liczba stron: 300
Oprawa: twarda
Wymiary: 160 na 240
ISBN: 978-83-62376-04-9
Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011


Patronem medialnym książki jest









WYGRAJ KSIĄŻKĘ!

WSTĘP DO KSIĄŻKI

NAJPIERW RZECZY PIERWSZE 2000

KSIĘGARNIA Z KARAKTEREM



SPIS TREŚCI


SPIS TREŚCI    4
O co tyle gadania Przemek Dębowski, Jacek Mrowczyk    7

CO NAM ZOSTAŁO Z TAMTYCH LAT    13
Nowa typografia László Moholy-Nagy    15
Topografia typografii El Lissitzky    21
Nowe życie druku Jan Tschichold    25
Kryształowy kielich Beatrice Warde    37
o typografii max bill    47
Wiara i rzeczywistość Jan Tschichold    55
Typografia porządku Emil Ruder    71
Filozofia siatki w projektowaniu Josef Müller-Brockmann    81

KWIATY PRZECIW KORZENIOM    85
Projektowanie graficzne a dekonstrukcja Ellen Lupton, J. Abbott Miller    87
Niech żyje modernizm! Massimo Vignelli    109
Współczytelnicy Robin Kinross    115
Modernizm żywych trupów Jeffery Keedy    141
Przemyśleć modernizm, uaktualnić funkcjonalizm Katherine McCoy    161

WITRAŻ KONTRA OKNO    167
Kiedy czytamy Gerard Unger    169
„O Jezu, jaki brzydki!” wywiad z Jefferym Keedy    187
Zrozumieć czytanie Paul Stiff    201
Narodziny użytkownika Ellen Lupton    211
Styl to nie tylko cztery litery Jeffery Keedy    217
Cel typografii Tomasz Bierkowski    235
Rzecz piękna Rick Poynor    251

NIKT NIE JEST SAMOTNĄ WYSPĄ    259
W stronę krytycznej autonomii Andrew Blauvelt    261
Projektowanie graficzne. Sztuka czy nauka społeczna? Jorge Frascara    269
Być autorem Michael Rock    283
Dobre wzornictwo znaczy dobra reputacja Paul Rand    299
Czy projektowanie może być odpowiedzialne społecznie? Michael Rock    309
Projektowanie i refleksyjność Jan van Toorn    317
Najpierw rzeczy pierwsze Ken Garland    329
Najpierw rzeczy pierwsze 2000    333
Najpierw rzeczy pierwsze. Nowe spojrzenie Rick Poynor    339
Fantastyczni my Natalia Ilyin    349
Amerykański kundel szczeka na podwórku David Barringer    357

MITY I FAKTY    375
Braciszek sztuki Rick Poynor    377
Mit plakatu Marcin Giżycki    389
Kartka papieru to pole bitwy Agata Szydłowska    401
Typografia eksperymentalna, cokolwiek to znaczy Peter Bil’ak    419
Czarne na białym, w ruchu... Krzysztof Lenk    429
Moralność i mit. Bauhaus – próba nowej oceny Dietmar R. Winkler    437
Głupie poglądy Jeffery Keedy    449




I PONIŻEJ