Spotkanie dyskusyjne
Termin: 4 maja g.16.00
Miejsce: Massolit
Spotkanie poświęcone będzie tekstowi Meyera Schapiro On Some Problems in the Semiotics of Visual Art: Field and Vehicle in Image-Signs
Szczegóły na blogu Anety Rostkowskiej Parergon
Wykład
Termin: 11 maja g.18.00
Miejsce: Klub Bunkra Sztuki
Wolfram Pichler - Pole obrazowe w sztuce nowoczesnej
Czym jest pole obrazowe? Jak było definiowane i jak jego koncepcje rozwijały się w sztuce nowoczesnej? Podstawowymi czynnikami konstytuującymi pole obrazowe są wyznaczona płaszczyzna, granice, pozycje i kierunki poszczególnych pojawiających się elementów. Niezwykle istotnym wyznacznikiem jego charakteru jest również skala, która zadecydowała między innymi o performatywnym charakterze wielkoformatowego malarstwa abstrakcyjnego lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku.
dr Wolfram Pichler (1968) - pracownik Universität Wien, historyk sztuki, filozof, stypendysta Max-Planck-Institut oraz Harvard University, były działacz Greenpeace. Studiował również archeologię i matematykę. W swoim podejściu do sztuki łączy humanistykę z naukami ścisłymi (prowadząc między innymi zajęcia o historii sztuki Wstęgi Möbiusa). Swoją pracę doktorską poświęcił problemowi zaniku iluzjonizmu w kolorystycznej warstwie obrazów Caravaggia i Goi. Od kilku lat zajmuje się głównie teorią obrazu, obecnie pisze posłowie do najnowszej książki redagowanej przez Jamesa Elkinsa What is an Image?. Mieszka i pracuje w Wiedniu.
Wybrane publikacje:
* Wolfram Pichler, Schmutz und Schminke. Über Goya, in: „Neue Rundschau“, 110/4 (1999), S. 112-130
* Wolfram Pichler, Die Evidenz und ihr Doppel. Über Spielräume des Sehens bei Caravaggio, in: Vera Beyer, Jutta Voerhoeve und Anselm Haverkamp (Hrsg.), Das Bild ist der König. Nach Louis Marin, München: Fink 2006, S. 125-156.
* Wolfram Pichler, Edith Futscher, Stefan Neuner und Ralph Ubl (Hrsg.), Was aus dem Bild fällt. Figuren des Details in Kunst und Literatur (Friedrich Teja Bach zum 60. Geburtstag). München: Fink, 2007
* Wolfram Pichler, Friedrich Teja Bach (red.), Öffnungen: zur Theorie und Geschichte der Zeichnung. München: Fink, 2009
* Wolfram Pichler, Ralph Ubl (red.), Falten, Knoten, Netze, Stülpungen. Topologische Phantasien in Kunst und Theorie. Wien: Turia und Kant, 2009
* Bildoberflächen, topologisch gewendet. Zur Kunstgeschichte des Möbiusbandes seit ca. 1935“, in: Thomas Eder und Juliane Vogel (Hrsg.): Lob der Oberfläche. Zum Werk Elfriede Jelineks (w druku).
Współorganizatorami projektu są Bunkier Sztuki oraz Massolit
Fot.Gabriel Orozco, Horses Running Endlessly, 1995