Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

x
 

Strach przed ciemnością
Biennale Sztuki dla dziecka

Centrum Kultury im. Krystyny Bochenek, Katowice


Bohaterowie baśni zwykle otrzymują do wykonania niebezpieczne zadania. Podobnie dzieje się w przypadku „Strachu przed ciemnością” — baśni zaprojektowanej w formie wystawy, opartej o doświadczenie drogi.

Na pierwszym poziomie będzie to przebycie odległości od galerii do galerii, którą ułatwi mapa miasta z zaznaczonymi miejscami, gdzie pokazywane są prace poszczególnych artystów. Na drugim: przemierzenie drogi w wyobraźni, pobudzane dziełami sztuki, spełniającymi w tym przypadku funkcję typowych dla baśni przedmiotów magicznych.

Szczególnie znacząca okaże się rola tytułowej ciemności, wiązanej zwykle z doświadczeniem chaosu, inicjacji i dzikości. Bohaterowie baśni wchodząc pod ziemię, do pieczar, lochów, tuneli, gęstych lasów i innego rodzaju ciemnych światów, decydują się na tymczasowe zaakceptowanie nieznanych, często zagrażających im zasad. Docelowo poprzez odbywającą się tam dramatyczną przemianę stają się silniejsi i bardziej odporni. Zgodnie z dynamiką baśni obecność tego, co złe, ukryte i wynaturzone musi zostać przez nich zaakceptowana jako druga strona przyjaznego i bezpiecznego. Dzięki temu odkryciu rzeczywistość może rozciągnąć się na dwóch biegunach i równoważyć.

Symulowany w zaciszu galerii strach przed ciemnością umożliwi młodym odbiorcom zmierzenie się z nieświadomą obawą przed dorastaniem. Zgromadzenie w ramach wystawy prac wywołujących na równi zaciekawienie jak i lęk, będzie sposobem na wciągnięcie ich w budowanie własnych historii.

W wystawie udział biorą: Karolina Żyniewicz, Erwina Ziomkowska, Basia Bańda, Bartek Buczek, Łukasz Jastruczbak, Karolina Szymanowska, Marek Kuś, Piotr Lutyński,


Strach przed ciemnością
w ramach Biennale Sztuki dla dziecka
Kuratorka: Ewa Kokot

Główny organizator Centrum Kultury im. Krystyny Bochenek
Czas trwania: 12.08.-30.09. 2011
Kuratorka wystawy: Marta Lisok


BIO ARTYSTÓW:

Basia Bańda (ur. 1980) – malarka, ukończyła malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w pracowni Jarosława Kozłowskiego w 2006 roku. Wykorzystuje tradycyjne kobiece techniki: szycie, robienie na drutach, haftowanie. Maluje akwarele, robi zdjęcia i obiekty, mówiące o sferze cielesności i seksualności.

Karolina Szymanowska (ur. 1982) – autorka obiektów i instalacji. Dyplom w pracowni rzeźby na Akademii sztuk Pięknych we Wrocławiu uzyskała u prof. G. Jaskierskiej-Albrzykowskiej w roku 2008.  W sztuce poszukuje harmonii kształtu i materiału. Pasjonuje ją obrazowanie napięcia między przedmiotami.


Karolina Szymanowska, Out est le plasir (2008)
 
Bartek Buczek (ur. 1987) – posługuje się tradycyjnymi technikami malarstwa i rysunku. Ukończył malarstwo w pracowni dr Andrzeja Tobisa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Jego zróżnicowane tematycznie, surrealistyczne prace wymykają się jednoznacznej klasyfikacji. Jedynie skojarzenia przywodzące na myśl historie z książek przygodowych, science- fiction czy gier komputerowych stanowią ich wspólny mianownik.

Marek Kuś (ur. 1962) – Dyplom na Wydziale Wychowania Plastycznego Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie w uzyskał w pracowni prof. Jerzego Wrońskiego w 1990 roku. Dyrektor BWA w Katowicach. Organizator wystaw, międzynarodowych spotkań i konferencji programowych, promotor sztuki. Modułem powracającym w jego twórczości jest sylwetka pełzającego człowieka, którą artysta wykorzystuje w swoich rysunkach, instalacjach i performancach.
 
Piotr Lutyński (ur. 1962) – malarz, rzeźbiarz, grafik autor akcji, instalacji, obiektów i rysunków, także muzyk. W latach 1983-1990 studiował na Wydziale Pedagogiczno-Plastycznym Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Dyplom z grafiki obronił w pracowni prof. Eugeniusza Delekty w 1990 roku. Sztukę rozumie jako przestrzeń spontanicznego kontaktu. Realizuje pokazy muzyczno-wizualne, w których uczestniczą żywe zwierzęta zestawiane z malarskimi kompozycjami, rzeźbami, poezją i muzyką.
 
Erwina Ziomkowska (ur. 1983), w latach 2003-2008 studiowała malarstwo na katowickiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Kazimierza Cieślika. Autorka obiektów i instalacji. Charakterystycznym gestem wykorzystywanym w jej sztuce jest nakłuwanie. Codzienne wielogodzinne działanie, zmieniła się w rytuał połączony z koniecznością decydowania o istnieniu, bądź unicestwieniu materii.


Erwina Ziomkowska, bez tytułu (2011)
 
Karolina Żyniewicz (ur. 1984) – autorka obiektów i instalacji. Absolwentka Wydziału Edukacji Wizualnej ASP w Łodzi na kierunku rzeźby. Jej prace stwarzają wrażenie spreparowanych narządów, części nieznanego organizmu, wylinek po obcej formie życia.
 
Michał Smandek (ur. 1981) – autor obiektów i instalacji. W latach 2001-2007 studiował Edukację Artystyczną w Zakresie Sztuk Plastycznych na Uniwersytecie Śląskim. Dyplom z rzeźby obronił w pracowni prof. Andrzeja Szarka. Zajmuje się instalacją, land artem, video. Działa z przestrzenią, którą naprawia, oswaja, uzupełnia. W opustoszałych, postindustrialnych miejscach dokonuje drobnych, efemerycznych interwencji.
 
Łukasz Jastrubczak (ur. 1984) - studiował w latach 2004-2006 na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a w latach 2006-2009 na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie otrzymał dyplom. Tworzy prace wideo, instalacje, rysunki, efemeryczne obiekty i zdarzenia. Posługuje się strategiami artystów sztuki konceptualnej. Bada wpływy popkultury na sposób postrzegania rzeczywistości.
 
 
 
 

MARTA LISOK
Kuratorka wystawy dorosłych twórców – Strach przed ciemnością

Absolwentka historii sztuki UJ, Studium Pedagogicznego UJ, studentka filozofii UŚ. Kuratorka m.in. zbiorowych wystaw: Tylko dla chłopców (2009), Kolonii (2010) w Rondzie Sztuki w Katowicach, Przypadkowych Przyjemności (2009), Replikantek (2010) i Nic nie widać w Małej Przestrzeni Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach. Krytyczka sztuki; współpracowała m.in. z czasopismem „Fragile”, „Artpapier”, „Dwutygodnik”, „Format”. Bada sztukę współczesną, zagadnienia feminizmu, transgresji i rytuału w kulturze.




Share |
« powrót